Day 5: The Biggest Misconception You Think People have about Single Life

by - October 09, 2015

Greetings and Assalamualaikum to all.

The Single Woman’s 30-Day Blogging Challenge | Day 5: The Biggest Misconception You Think People have about Single Life. Hi pretty single woman out there. Kita bersiaran lagi dalam hot topic, single woman. I'm struggling on writing this post. Coz I don't really know apa pandangan orang luar terhadap wanita single. Salah anggap apakah yang orang fikir tentang single life. Just state some points below based on what I think it is. Previous entry, Your biggest fear as a single person [link]. Happy reading all, and I'm very appreciate to hear from you too.


The Single Woman’s 30-Day Blogging Challenge
5) The biggest misconception you think people have about single life.

Misconception 1: You are lonely. Kamu kesunyian. Orang kata kamu sunyi bila masih single. "Kakak, tak sunyi ka hidup sorang-sorang?", "Babe, kau tak rasa lonely ke hidup sorang macam ni?". Kenapa nak sunyi, kalau selama ini ada mak dan ayah, ada siblings, ada kawan-kawan yang sentiasa datang dalam hidup kita. Single tak semestinya alone in this world kan. Single and Alone dua benda yang berbeza. "I'm not single" itu akan datang kemudian, InsyaAllah jika ada jodoh. 

Misconception 2: You are depressed. Kamu tertekan. Kamu tak happy. Situasi ni mungkin people said when that single woman telah melalui detik-detik cinta tak kesampaian, break off or even divorce. Terbawa-bawa kekecewaan yang dulu tu sampai tak berkesudahan. Well yeah, siapa tak kecewa kan. Even guys pun have the same situation when it come to this. Perhaps, because they love the other one deeply lah. Bila dah berlaku benda-benda macam ni, memang akan perlukan sedikit masa untuk move on. Dan kita jadi lebih berhati-hati di masa akan datang dalam memilih siapa partner kita. Forget and forgive.

I said to myself, "Stop looking for a partner. The right person will eventually find their way to you.". Berkali-kali mengulang ayat ini. Dan sometimes, ada juga yang, "Erk.. nak rasa depressed apanya, eloklah break off awal-awal dari nak hidup hingga ke tua dengan orang yang dah tak sayang kita." Kan. 


Misconception 3: Something wrong somewhere with you. Ada sesuatu yang tak kena dengan kamu. Apa yang tak kena, apa yang salahnya ni. Dah tak sampai jodoh lagi kan. Just enjoy the moment sudah. Apa kalau dah ada couple, dah ada marriage life, semua sempurna kah, semua happy ending forever and after kah? Mesti ada jugak masa-masanya air mata mengalir. Don't lie ok. Dah nama pun life kan, ada dugaan dan cabarannya, tak kiralah kat mana kita berpijak pun. 

Misconception 4: You have no sense of responsibility. Kamu ni tak ada rasa tanggungjawab. Wah, ni betul-betul salah faham yang boleh mendatangkan marah. Kenapa, kalau single pun itu bukan bermaksud hidup alone in this big world. Tanggungjawab ini sangat luas ruang lingkupnya. Boleh pecah kepada banyak bahagian lagi kot. Even masa single pun, banyak aje tanggungjawab yang nak kena pikul. Cuba fikir semula, apakah tujuan sesebuah perkahwinan itu?

Misconception 5: You are too picky. Your standards are too high and you’re high maintenance. Kamu ni memilih sangat, sebab tu masih single. Bukan memilih, tapi belum bertemu dengan Mr.Right. The right and only one. Tapi memang patut apa kita memilih. Memilih yang terbaik dan seseorang yang mampu bawa kita ke Jannah. Islam, berilmu dan baik akhlaknya. Even, seorang lelaki pun, memilih pasangan hidupnya, kita yang perempuan ni pun macam tu lah juga. Kan. Boleh baca semula tentang kriteria-kriteria memilih pasangan hidup menurut Islam.


Misconception 6: Being single is "easier” than being married. Orang menganggap menjadi single ni lebih mudah. Sebab tu lah duk single je sampai ke sudah. Nope, bila dah nama manusia ni, tak kira lah masa remaja, dewasa, single, dah berkahwin, dah lanjut usia, hidup ini tak kan pernah sunyi dari masalah. Menjadi kekasih Allah tak menjadikan anda terlepas dari masalah. Tapi menjadikan anda lebih kuat dari setiap masalah yang akan anda hadapi. 

No hard feeling, no heart feeling ya. This is so randomly the misconception what I think people have about single life. Pendapat peribadi semata. Have some more to add in the list?, sudi-sudikanlah sharing-sharing di sini. P/s : Sory, my mind terlayang-layang, tak tau apalah yang di taip kat atas ni. Do tegur kalau saya ada salah silap. I'm an someone who can accept criticism. InsyaAllah. 

You May Also Like

5 Comment

  1. Yang you are lonely tu macam betul sangat. I was like, no, I'm not lonely setiap kali orang tahu yang saya single -___-

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak terasa lonly pun kan.. hehe.. I'm agree to agree on this point too.. :D

      Delete
  2. Ada sorang yang kak zarith kenal kan Shad, kahwin pada usia 40 an. Tapi dia dapat suami yang terbaik tau. Memang Allahlah perancang terbaik =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allahuakbar.. Allah itu sebaik-baik perancang kan kak, bertuahnya.. :D

      Delete
    2. Rezeki Allah bagi.. kepada semua hamba-Nya.. konsep rezeki tu luas sangat.. tinggal kita ja nak bersyukur ke tidak..

      Delete

Greetings and Assalamualaikum...
Sila tinggalkan komen anda di sini..
Will pay a visit back! Thank You