Your Perfect Next Year Begins Now

by - September 29, 2019

Greetings and Assalamualaikum to all

Your Perfect Next Year Begins Now. Sharing Shad hari ini credit goes to perkongsian Live Fb dari Saudara Afnan Rosli pada bulan September 2019 baru-baru ini. InsyaAllah kalau anda follow Facebook Saudara Afnan Rosli, pasti akan dapat lebih banyak input bermanfaat dari perkongsian beliau setiap hari. Nak lagi best, kena pergi Seminar Metamorphosis. Dalam live selama 1 jam tu, Saudara Afnan Rosli kongsikan 10 tips bagaimana mahu jadikan tahun 2020 sebagai tahun terbaik yang pernah kita lalui sepanjang hidup kita.


Your Perfect Next Year Begins Now. So, How to Achieve Your Perfect Next Year? Macam mana nak capai tahun yang perfect pada tahun depan. Ada 10 Tips semuanya. And suppostly, kena start apply 10 tips ni 3 bulan sebelum masuk tahun depan. Bukan tunggu masuk tahun depan ya. There are always a reason for something right? Keep reading and here are the 10 tips How to Achieve Your Perfect Next Year.

1. DECIDE WHAT YOU WANT TO EXPERIENCE
Decide clearly your perfect year next year, how your best year will look like. Kalau masa dan duit bukan penghalang, apa yang anda nak experience? Jangan fikir how, tapi fikirkan semua benda yang kita nak tu dah dapat. Ambil satu kertas, atau note dalam buku nota. Semua benda yang kita capai. Ada 8 things yang perlu kita take note.
  1. Your Spirituality- Macam mana hubungan kita dengan Tuhan. How you connect with your God, kualiti solat kita tahun depan macam mana. Tahun depan tiap-tiap pagi bangun solat tahajjud dll. Tulis sejelas-jelasnya apa yang kita nak capai tahun depan. 
  2. Relationship- Macamana hubungan kita dengan manusia. Hubungan dengan family, mak ayah, siblings, spouse dan silaturrahim dengan jiran tetangga. 
  3. Health- Kesihatan kita tahun depan pula bagaimana? Cara pemakanan kita, exercise, berapa kali nak pergi jogging, gym. Tahun depan berat badan berapa, nak diet, nak kurus dan lain-lain. Tulis clearly semuanya.
  4. Financial- Decide berapa saving kita tahun depan, tiap-tiap bulan nak simpan berapa, nak add saving untuk umrah/haji dan lain-lain.
  5. Carrier- Start small, think big, grow fast. Tahun depan decide how your carrier will be. Naik pangkat, gaji bertambah, atau nak tukar tempat kerja baru. Tahun depan nak jadi founder famous. Tulis semua yang kita nak.
  6. Personal Development- The process of improving ourselves through such activities. So decide, apa nak buat, nak develop skill, improve kualiti hidup, berapa banyak nak baca buku dan lain-lain.
  7. Fun & Recreation- Macam mana kita enjoy our life in 2020. Tulis siap-siap tahun depan nak bercuti di mana, berapa kali nak pergi holiday, berapa lama. 
  8. Physical Environment- Persekitaran fizikal (boleh nampak) contohnya baju apa yang kita pakai, kereta, rumah dll. 
Ini adalah 8 aspek yang kita kena decide. Semua benda ni possibble. InsyaAllah. Tips dia adalah, jangan tulis berdasarkan financial kita sekarang, tulis semua benda yang kita nak experience tahun depan, jangan fikir macam mana nak capai, tapi fikirkan benda ni semua kita dah dapat dah, dah capai dah.


2. SEE CLEARLY WHAT KIND OF PERSON YOU BECOME
See clearly what kind of person you become bila anda dah achieve story yang you tulis tadi (the above mention). Okay, tadi anda dah decide 8 aspek kan, you punya financial macam mana, you punya relationship macam mana, so sekarang ni anda perlu nampak sejelas mungkin diri anda bila dah achieve every single thing yang you tulis tadi. Bayangkan anda dah berjaya capai semua yang anda nak tahun depan. Nampak exacly macam mana you walk, you talk, you dress. Contoh, you decide nak jadi orang kaya, nampak dah naik Lamborghini tahun depan. Hihi.

3. MODELLING A PERSON FOR 90 DAYS
Cari seorang person yang dah ada lifestyle yang anda nak jadi tahun depan. Orang tu dah achieve apa yang anda nak capai tahun depan. You decode that person, spent so much time and energy dengan orang tu. Tengok apa yang dia buat, dan tiru. Contohnya, setiap hari that person bangun pukul 5 pagi, so tiru, bangun pagi pukul 5 juga. Trust me, lepas 90 hari bagun pagi pukul 5 pagi, never miss a day, the next 1 years, InsyaAllah korang akan bangun pukul 5 pagi jugak, sebab after 90 hari, sebenarnya benda yang kita do everyday tu dah jadi tabiat/habit kita.

4. BE IN THE CIRCLE FOR 90 DAYS
Berada dalam circle orang-orang yang yang dah berjaya ni dalam masa 90 hari. Apa kepentingannya? Apa kita akan dapat? Penting sebab bila dah hari-hari kita berada dalam circle orang-orang berjaya ni, automatik aura berjaya tu akan melekat sama dekat kita. Sama juga dengan circle positif, circle jutawan dermawan, be in the circle so that kita pun akan jadi sama seperti mereka. Kawan-kawan kita itu umpama cerminan diri kita. Setuju?

5. LEARN AND STUDY
Tak dinafikan lagi, belajar, learn and study ini adalah benda yang continuous. Ilmu Allah ini luas, dan takkan pernah habis. Maka sedarlah kita, lagi banyak kita belajar, lagi banyak benda yang kita tak tahu rupa-rupanya. So, keep learning. Saudara Afnan ada suggest 4 buku menarik untuk dibaca, iaitu The Monk Who Sold His Ferrari, 5am Club, The Riches Man in Babylon dan sebuah lagi buku bertajuk Think And Grow Rich. Keep learning and learning.


6. DECIDE 5 SKILLS TO PREPARE
Decide dari sekarang 5 skills yang perlu anda prepare for 2020/next year . Okay sebagai contoh tahun depan by hook or by crook, nak publish satu buku Self Help Book with Graphic Design, antara contoh skill yang mesti anda belajar ialah skill edit gambar/design (cth: Photoshop/Aftereffect dll), skill on publishing a book dan lain-lain yang berkaitan. Kalau tahun depan nak influncer, pergi cari 5 skill anda perlu tahu macam mana nak jadi influncer. Kalau tak tahu, you google it and cari guru. Tahu skill apa yang patut prepare dan dari siapa anda akan belajar 5 skills ni. Cari guru untuk belajar.

7. INSTALL AND UNINSTALL HABIT
Our habits decide our future. Agree? Kadang-kadang yang menghalang kita untuk dapat a good life, ialah kita ada certain habits buruk yang block kita punya achievement. So, those habits kita kena delete dan ada beberapa habits yang perlu kita install masuk dalam otak. Start dari sekarang kena INSTALL habits yang best, bermanfaat, habits baik, cemerlang untuk achieve kita punya tahun perfect next year. 

Senaraikan habit baru yang nak install. Listkan semua. Contohnya, nak bangun awal, tepat masa, motivated everyday. Senaraikan juga habits buruk yang kita nak buang dari hidup kita. Dan semua-semua yang nak buang tu sila delete. Nak buang-delete habit ni mudah, nak install masuk habit baru yang makan masa sikit kan. Sebab tu, kena amalkan selama 90 hari agar habit baru itu melekat dalam diri. Can go for 30 days, 60 days, tapi kalai dapat buat 90 hari without fail, InsyaAllah habit baru akan melekat sampai bila-bila. Nak install habit ni kena buat hari-hari. Macam kita install apps dekat phone, kalau internet terputus, akan start balik from zero. So, habit pun sama, kalau terlepas satu hari, perlu start balik dari mula, day 1. Jadi orang yang konsisten ye. 90 days is a process untuk you creat habits.

Point ni ada Tuan Afnan sentuh sedikit berkenaan Spiritual VGAMES, Cara Bangun Tidur. VGAMES tu apa sebenarnya? VGAMES stand for Visualization, Gratitude, Affirmation, Meditation, Exercise, Spiritual. Info dalam gambar di bawah. Credit goes to owner, Shad capture dari penulisan beliau di Deskgram. Apa-apa pun, kebergantungan kita pada Pencipta itu yang paling utama sekali. Sebab manusia dicipta adalah untuk beribadah dan mentauhidkan Allah. “Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka beribadah kepada-Ku.” (QS. Adz Dzariyat: 56). 


8. TIDUR, BERNAFAS, CARA BANGUN TIDUR DENGAN BETUL
Permulaan pagi bila kita dah tune mood positif, InsyaAllah hari yang kita lalui pun akan jadi smooth macam tu. Tips tidur, bernafas dan bangun tidur dengan cara yang betul ni kalau nak betul-betul belajar kena hadiri seminar Metamorphosis oleh Tuan Afnan. Cara Bangun Tidur ada dikongsikan pada gambar di atas (VGAMES). Sedikit perkongsian lain dari Saudara Afnan di pautan berikut, KLIK SINI (Mengapa Orang Yang Bangun Tidur Sebelum Subuh Selalu Berjaya).

9. BE HAPPY, ALWAYS VIBRATE AT HIGH VIBRATION
Semua benda adalah energy, semua benda ada getaran yang tersendiri, dan kita menarik perkara-perkara yang sama dengan getaran dengan kita. Jika kita pada High Vibrations, maka kita menarik dalam hidup kita, banyak perkara-perkara yang best-best. Jika kita pada Low Vibrations, maka kita sedang menarik dalam hidup kita banyak perkara malang, sedih, buruk dan sebagainya. Pentingnya kita berada pada High Vibration untuk capai our best year ever. Selalu vibrate aura yang positif kerana apabila kita bahagia, benda-benda terbaik yang kita mahu akan hadir. Selalu jadi jadi orang yang ada elemen joy, gratitude dan appreciation. Tuan Afnan ada cakap, kalau nak berdoa, berdoalah pada waktu kita happy. Sebab waktu happy kita berada pada high vibration. 

Antara teknik untuk tingkatkan kita punya vibration bagi sentiasa pada getaran tinggi ialah dengan tenangkan minda kita. Salah satu caranya ialah menggunakan bunyi. Contoh bunyi yang boleh tingkatkan vibrations seperti bunyi kicauan burung, air mengalir, tilawah Quran, bunyi suara orang tersayang, bunyi 528hz, 432hz, bunyi angin, degup jantung dan zikir. Ini baru satu cara nak increase vibration melalui bunyi, ada banyak lagi cara, seperti relaxation, gratitude, kindness, reconnect dengan nature, move your body and more. Nanti ada kelapangan Shad share lagi dalam entry lain. 


10. BREAK THE PATTERN
Success is good habits through period of time, kejayaan adalah hasil amalan baik yang kita kena bentuk dalam jangka masa tertentu. If you win the morning, you win the whole single day. Bila dah buat 9 step sebelum ni, you akan start break the pattern (pattern yang kita duk buat selama berpuluh tahun tu). Untuk berjaya kita perlu ubah pattern yang menjadi habit dalam hidup kita. Sebagai contoh bangun lewat, suka bertangguh. Dia gini, bukan tak boleh nak ubah sekelip mata tapi kita ni ada satu pattern yang kita duk selesa ulang setiap hari. Contoh bila stress kita merokok = sebab tu pattern kita. Kenapa semuanya perlu dibuat dalam masa 90 hari kerana Tuan Afnan kata dalam tempoh inilah jika kita konsisten kita akan break pattern negatif yang selama ini kita amalkan. 

Once you start break the pattern, you create new pattern, once you start create new pattern, you akan start buat keputusan yang berbeza dan you akan start dapat result yang berbeza and 2020 will be your best year ever. Jadi, key point di sini, untuk dapat new life we must create new habits. Break the pattern, create habit baru. Setiap malam sebelum tidur, visualize your new life. Setiap malam untuk 90 hari ni, see yourself clearly, visualize exactly how your life would be. Sebab kita nak break the pattern, tak nak repeat the same past in the future. Kita nak tahun 2020 jadi tahun perfect year kita, kita nak result yang hebat-hebat, kita nak semua yang bagus-bagus kan. 

Nak berjaya pada tahun 2020, usahanya bukan bermula pada bulan Januari tetapi bermula 3 bulan lebih awal iaitu bermula pada bulan Oktober ini. Tempoh 90 hari sebelum Januari tiba. So, jom start dari sekarang. Tulis semua 10 perkara ini di atas kertas dengan details apa yang kita impikan. Good luck and selamat mencorak pattern baru ya. “If you can see it in your mind, you can hold it in your hands.” Mahu jadi orang yang berjaya? Mulakan hari ini tanpa bertangguh.

TIPS SEBELUM TIDUR
Jangan main fb sejam atau 2 jam sebelum tidur. Kerana waktu ini peralihan minda sedar ke separa sedar. Apa saja kita tengok sebelum tidur akan di absorbed jadi habits. Bayangkan kita tertengok something bad lalu di wall kita hari-hari, so lama-lama kita akan absorb la benda tu jadi habits kita pula. Last, phone letak luar dari bilik, untuk hindar gangguan semasa nak tidur kerana phone ni ada keluarkan gelombang tak baik juga (korang google untuk details) dan bersedia untuk tidur (mandi dan berwangi sebelum tidur).

You May Also Like

0 Comment

Greetings and Assalamualaikum...
Sila tinggalkan komen anda di sini..
Will pay a visit back! Thank You